-------------------------------------------------------------------------------------------------+ IHS +-------------------------------------------------------------------------------------------------

Σκέψεις για το ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής

Κέρδισε τον πλησίον σου

4 Σεπτεμβρίου 2011, 23η Κυριακή μέσα στο χρόνο
Κατά Ματθαίον, 18:15-20

Αν σφάλει απέναντί σου ο αδερφός σου, πήγαινε κι επίπληξέ τον χωρίς να είναι άλλος μπροστά. Αν σε ακούσει, τον κέρδισες. Αν όμως δε σ’ακούσει, πάρε μαζί σου ακόμα έναν ή δύο άλλους, για να μπορεί ν’αποδειχθεί ό,τι ειπωθεί, αφού θα το βεβαιώνουν δύο ή τρείς μάρτυρες. Αν κι αυτούς δεν τους ακούσει, πες το στη συνάθροιση της εκκλησίας κι αν παρακούσει και την εκκλησία, τότε πια ας είναι για σένα όπως ο ειδωλολάτρης ή ο τελώνης. Σας βεβαιώνω πως ό,τι κρατήσετε ασυγχώρητο στη γη, θα είναι ασυγχώρητο και στον ουρανό και ό,τι συγχωρήσετε στη γη, θα είναι συγχωρημένο και στον ουρανό. Σας διαβεβαιώνω επίσης πως αν δύο από σας συμφωνήσουν στη γη για ένα πράγμα που θα ζητήσουν, ο ουράνιος Πατέρας μου θα τους το κάνει. Γιατί όπου είναι συναγμένοι δύο ή τρείς στο όνομα μου, εκεί είμαι κι εγώ ανάμεσα τους.

Οι οδηγίες του Χριστού για το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε στον αδερφό μας που σφάλλει, ξεκινάνε αμέσως μετά την παραβολή του χαμένου προβάτου. Όλοι γνωρίζουμε ότι στην παραβολή αυτή ο Βοσκός αφήνει τα ενενήντα εννέα πρόβατα για να πάει να ψάξει το ένα, και όταν το βρίσκει, ύστερα από κοπιώδη αναζήτηση, χαίρεται.
Αν σφάλει απέναντί σου ο αδερφός σου, πήγαινε κι επίπληξέ τον χωρίς να είναι άλλος μπροστά. Αν σε ακούσει, τον κέρδισες. Αν όμως δε σ’ακούσει, πάρε μαζί σου ακόμα έναν ή δύο άλλους, για να μπορεί ν’αποδειχθεί ό,τι ειπωθεί, αφού θα το βεβαιώνουν δύο ή τρείς μάρτυρες.
Όπως το πρόβατο που απομακρύνθηκε, χάθηκε και αποκόπηκε από τα άλλα, έτσι και ο συνάνθρωπός μας που σφάλλει εναντίον μας ή κάνει πράξεις που καταστρέφουν τον ίδιο και τους άλλους (π.χ. λέει ψέματα, ζηλεύει τους άλλους, είναι εγωιστής, κλέβει, κατηγορεί άδικα ή υποτιμά τους άλλους γιατί δεν τους συμπαθεί, νομίζει ότι είναι καλύτερος από τους άλλους, κάνει υπερβολές, για παράδειγμα, στο ποτό, στο τσιγάρο, στη διασκέδαση κτλ.), έρχεται σε ρήξη με όσους νοιάζονται γι' αυτόν και τον αγαπούν, με αποτέλεσμα να απομακρύνεται από τους άλλους ανθρώπους και να κλείνεται στον εαυτό του. Ο Χριστός μας ζητά να πάρουμε όλα τα αναγκαία μέτρα για να τον μεταπείσουμε, ανατρέχοντας ακόμη και στην βοήθεια τρίτων (μάρτυρες και εκκλησία, δηλαδή τη χριστιανική κοινότητα) για να αλλάξει την καρδιά του και, εάν δεν ακούσει, να τον επιπλήξουμε, έτσι ώστε να έρθει στον σωστό δρόμο. Ακούγοντας αυτά τα λόγια του Χριστού, μπορώ να αναλογισθώ και να σκεφτώ για τον εαυτό μου. Εγώ πόσες φορές είχα το θάρρος να μπω σε διάλογο με συνάνθρωπό μου για να τον φέρω στον ίσιο δρόμο, σε σημείο μάλιστα να τον επιπλήξω; Επίσης, εξάντλησα όλα τα μέσα, ζητώντας και τη βοήθεια τρίτων για να τον λογικέψω ή να με συμβουλέψουν τι να κάνω; Αφού σκεφτώ όλα αυτά, μπορώ να κάνω την εξής προσευχή: «Κύριε δώσε μου το φώς σου έτσι ώστε να μην στέκομαι παθητικός και ανήμπορος στην αδικία, στη στεναχώρια και στον πόνο του πλησίον μου. Κύριε δώσε μου μια καρδιά η οποία ακούει και στέκεται στους άλλους. Επίσης δώσε μου το θάρρος να μαρτυρώ πάντα την αλήθεια και με το παράδειγμα μου να φέρνω ειρήνη και χαρά στις καρδιές των ανθρώπων.»
...

Αν κι αυτούς δεν τους ακούσει, πες το στη συνάθροιση της εκκλησίας κι αν παρακούσει και την εκκλησία, τότε πια ας είναι για σένα όπως ο ειδωλολάτρης ή ο τελώνης.
Βέβαια, εάν ο άλλος πεισμώνει και δεν θέλει να παραδεχτεί το λάθος του ακόμη και μπροστά στην Εκκλησία, δηλαδή τη χριστιανική κοινότητα, ο Χριστός λέει ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα, γιατί ο ίδιος έχει επιλέξει να κλειστεί και να αποκλειστεί από τους άλλους. Μήπως, όμως, και εγώ το έχω κάνει αυτό; Μήπως επειδή είχα πεισμώσει για κάτι και δεν ήθελα να παραδεχτώ το λάθος μου, απομάκρυνα τους πάντες, κλείστηκα στον εαυτό μου και έκοψα κάθε φιλική, οικογενειακή σχέση, ακόμη και το να μην πατάω πλέον το πόδι μου στην Εκκλησία; Αφού εντόπισα το λάθος και την αμαρτία μου, που αλλοιώνουν τη σχέση μου με τους άλλους, μπορώ να πω την εξής προσευχή: «Χριστέ μου εσύ με γνωρίζεις πάρα πολύ καλά, εσύ γνωρίζεις την καρδιά μου. Ξέρεις τις αδυναμίες μου, τις αντιστάσεις μου και τις αρνήσεις μου. Σε παρακαλώ Θεέ μου δώσε μου μια καρδιά ανοιχτή και υπάκουη έτσι ώστε να ακούει πάντα το κάλεσμα σου χωρίς να σου αρνείται. Δώσε μου, Κύριε, επίσης μια καρδιά που δέχεται, φιλοξενεί και ενδυναμώνει τους δεσμούς της φιλίας με τους άλλους».
Σας βεβαιώνω πως ό,τι κρατήσετε ασυγχώρητο στη γη, θα είναι ασυγχώρητο και στον ουρανό και ό,τι συγχωρήσετε στη γη, θα είναι συγχωρημένο και στον ουρανό.
Ο Χριστός θέλει να τονίσει τη βαρύτητα και την ευθύνη που έχουν αυτός που σφάλλει αλλά και αυτός που δε φταίει: «Ό,τι κρατήσετε ασυγχώρητο στη γη, θα είναι ασυγχώρητο και στον ουρανό και ό,τι συγχωρήσετε στη γη, θα είναι συγχωρημένο και στον ουρανό.» Ο κάθε χριστιανός έχει ευθύνη, γιατί οι πράξεις του συμβάλλουν και έχουν επιπτώσεις όχι μόνο στη γη, δηλαδή στην κοινωνία, αλλά και στον ουρανό. Έχω βρει το χρόνο να συνειδητοποιήσω ότι, ως χριστιανός, έχω μεγάλη ευθύνη απέναντι στους συνανθρώπους μου εδώ στη γη, αλλά επίσης απέναντι στον ουρανό, δηλαδή στο Θεό Πατέρα; Ύστερα, στραμμένος προς το Χριστό μπορώ να του πω: «Χριστέ μου, σε παρακαλώ κάνε με να καταλάβω τι σημαίνει συγχώρεση. Δώσε μου την χάρη να νιώσω αυτή τη μεγάλη σου Καρδιά που συγχωρεί και αγκαλιάζει όλους μας χωρίς να υπολογίζει. Και βοήθησέ με να είμαι πιο υπεύθυνος απέναντι στους φίλους μου και στην οικογένεια μου, εκεί όπου υπάρχει διχόνοια να φέρνω ειρήνη και εκεί όπου υπάρχει μίσος την χαρά.»
Σας διαβεβαιώνω επίσης πως αν δύο από σας συμφωνήσουν στη γη για ένα πράγμα που θα ζητήσουν, ο ουράνιος Πατέρας μου θα τους το κάνει. Γιατί όπου είναι συναγμένοι δύο ή τρείς στο όνομα μου, εκεί είμαι κι εγώ ανάμεσα τους.
Ο Χριστός επιμένει να δουλέψουμε για την ενότητα. Πόσο όμορφο είναι να συμφωνούν δύο άνθρωποι σαν πραγματικά αδέρφια, έτσι ώστε ο καθένας να κατανοεί και να δέχεται τον άλλον όπως είναι. Είναι σα να ζούμε την πρόταση αυτή του «Πάτερ ημών»: «Γεννηθήτω το θέλημα σου ως εν ουρανώ και επί της γης», δηλαδή να γίνει το θέλημα σου όπως στον ουρανό και στη γη. Ο Χριστός συνεχίζει και προσθέτει ότι εάν έστω και δύο άτομα ζουν αυτή την αρμονία, την ειρήνη και την ενότητα μεταξύ τους, τότε ο Θεός Πατέρας θα ακούσει την προσευχή τους και θα την εκπληρώσει. Και όχι μόνον αυτό - ο ίδιος ο Χριστός θα είναι ανάμεσα τους. Τι αρμονικά και τι ωραία είναι να βρίσκεσαι σε ειρήνη και ενότητα με τον πλησίον σου και με το Θεό. Κατά βάθος μπορείς και εσύ να έρθεις σε κοινωνία με το Θεό, αλλά και με τον κόσμο, να βρεθείς σε μια τέλεια αρμονία. Έχεις ζήσει τέτοιες στιγμές αρμονίας και ενότητας με τον πλησίον μου και με το Θεό; Ποιες ήταν αυτές οι στιγμές; Πώς συνέβαλες για να έρθει αυτή η αρμονία, η ειρήνη και η ενότητα; Αφού βρεις χρόνο για να ανακαλέσεις στην μνήμη μου τις υπέροχες αυτές στιγμές, μπορείς αργά και με καρδιά γεμάτη ευγνωμοσύνη να πεις το «Πάτερ ημών» : «Πατέρα μας, που βρίσκεσαι στους ουρανούς, κάνε να σε δοξάσουν όλοι ως Θεό, να έρθει η βασιλεία σου να γίνει το θέλημα σου και από τους ανθρώπους, όπως γίνεται από τις ουράνιες δυνάμεις. Δώσε μας σήμερα τον απαραίτητο για τη ζωή μας άρτο. Και χάρισέ μας τα χρέη των αμαρτιών μας, όπως κι εμείς τα χαρίζουμε στους δικούς μας οφειλέτες. Και μη μας αφήσεις να πέσουμε σε πειρασμό, αλλά γλίτωσε μας από τον πονηρό.»

π. Πέτρος Χονγκ